Zwijgen is voor daders: de getuigenis van X1 (Regina Louf, 1998)

In de nasleep van de zaak Dutroux werd het Belgische gerecht op het einde van de jaren ’90 overspoeld met tips over pedofilie, pedofilienetwerken, en andere misdrijven waarin de vier verdachten in de zaak Dutroux betrokken zouden zijn. Regina Louf was één van die vele getuigen. Het was zij die Michel Nihoul, een van de vier verdachten, herkende als betrokkene in een gigantisch kinderpedofilienetwerk dat kinderen aan de lopende band zou misbruiken, folteren en doden. Ook Marc Dutroux behoorde tot dit netwerk, aldus Louf.  De cliënten zouden notabelen uit de politieke, economische en rechterlijke wereld zijn. De tijdsgeest zorgde er mee voor dat het gerecht deze getuigenis ernstig nam. Regina Louf werd voorzien van de schuilnaam X1. In het zog van Regina volgde een hele reeks andere getuigen. Gesloten moorddossiers werden opnieuw geopend.

Maar vanaf eind 1996 rezen er twijfels. Vergelijkbare getuigenissen in het buitenland bleken vals. Langzamerhand ontstonden er ‘believers’ en ‘disbelievers’. De bom ontplofte toen de krant De Morgen, na het stilleggen van het onderzoek in 1997, alle dossiers publiceerde en Regina Louf vervolgens uit de anonimiteit trad in een legendarische Panorama-uitzending. Gevolg was een mediaoorlog tussen speurders, politici, journalisten en de publieke opinie. Het onderzoek werd heropend. Tegenstrijdigheden kwamen aan het licht. Het verhaal van getuige X1 bleek verzonnen.

Vandaag is de zaak-X1 een afgesloten hoofdstuk. Het Belgische gerecht investeerde miljoenen in het onderzoek, maar trok ook lering uit de zaak: men had zich sowieso meer op (buitenlands) bewijs moeten focussen. Vergelijkbare getuigenissen worden voortaan behandeld als ‘Hervonden Misdrijven’. Getuigen-patiënten die het hebben over gebeurtenissen van vóór hun derde levensjaar, of over satanisch-rituele misbruiken, worden kritisch(er) tegen het licht gehouden.

Hoewel Regina Loufs getuigenis vals bleek, publiceerde ze haar verhaal in het in 1998 verschenen Zwijgen is voor daders: de getuigenis van X1 . Het op verzoek van haar ouders en familie door een Gentse rechter opgelegde publicatieverbod werd na 2 dagen alweer opgeheven. De individuele schade geleden door familieleden van Louf zou niet opwegen tegen de maatschappelijke nadelen van censuur. Een en ander droeg bij tot de populariteit van het boek, dat in een mum van tijd was uitverkocht.

Bibliografie

Bronnen

Louf, Regina. Zwijgen Is Voor Daders: De Getuigenis Van X1. Antwerpen: Houtekiet, 1998.

Literatuur

Verheyden, Stephan. “Gerecht moet lessen trekken uit X-verhalen.” De Tijd. 16.06.1998.

Steenhoudt, Frans. “Vlaanderen loopt storm voor verboden boek X1.” De Morgen. 30.10.1998.

Belga. “Boek van X1 mag toch in de handel blijven.” Het Belang van Limburg. 31.10.1998.