The Da Vinci Code (Dan Brown, 2003)

Dan Brown werd tweemaal aangeklaagd voor plagiaat, maar won beide rechtszaken.

Eerst werd hij beschuldigd door twee van de drie auteurs van het boek The Holy Blood and the Holy Grail. Baigent en Leigh meenden met name dat Brown de plot van hun roman had gestolen. The Holy Blood and the Holy Grail was in de jaren 1980 zelf een bestseller geweest en gaat over de nakomelingen van Jezus. Het boek vertrekt van de idee dat Jezus en Maria Magdalena getrouwd waren en een kind kregen. De bloedlijn zou tot op de dag van vandaag doorlopen en de nakomelingen zouden door een geheim vennootschap beschermd worden tegen de invloed van de Rooms-Katholieke Kerk. Een gelijkaardige redenering vinden we inderdaad terug in The Da Vinci Code. Onvoldoende echter voor de rechter die de klacht onontvankelijk verklaarde.

Een tweede plagiaatklacht had te maken met het boek Daughter of God  van Lewis Perdue uit 2000. De dagvaarding – Perdue beweerde dat er opvallende gelijkenissen waren tussen zijn boek en The Da Vinci Code – werden door het Gerechtshof in Washington terzijde geschoven..

We kunnen The Da Vinci Code desgewenst ook onderbrengen onder de hashtag Complot en meer. Zo zijn er wel degelijk mensen die geloven in het bestaan van een complot binnen de Rooms-Katholieke Kerk, én in het bestaan van nakomelingen van Jezus Christus..

Bibliografie

Bronnen

Brown, Dan. The Da Vinci Code. New York: Doubleday, 2014.

Baigent, Michael, Richard Leigh, en Henry Lincoln. The Holy Blood and the Holy Grail. London: Corgi books, 1984.

Perdue, Lewis. Dochter van God. Amsterdam: M, 2005.

Literatuur

“Authors lose appeal over Da Vinci Code plagiarism.” The Guardian. 28.03.2007. Https://www.theguardian.com/uk/2007/mar/28/danbrown.books.

“Brown wins Da Vinci Code case.” The Guardian. 07.04.2006. Https://www.theguardian.com/media/2006/apr/07/pressandpublishing.danbrown.

Sutherland-Smith, Wendy. Plagiarism, the Internet, and Student Learning: Improving Academic Integrity. New York: Routledge, 2008.