Lijf- en andere gedichten (J. A. Deelder, 1991)

Jules Deelder is een Nederlandse dichter en performer. In zijn bundel Lijf- en andere gedichten (1991) publiceerde hij een aantal erotisch getinte gedichten. Een van de bekendste is het gedicht Oh kut!, een hymne aan het vrouwelijke geslachtsorgaan. In 1996 bracht Deelder samen met Herman Brood een versie uit op single.

In januari 2017 zorgde het gedicht voor een incident in de derde graad van een secundaire school in Diest. Een leerkracht had namelijk het gedicht in de les besproken en had de leerlingen de opdracht gegeven om een vergelijkbaar gedicht te schrijven over het mannelijke geslachtsorgaan. Nadat een aantal ouders hiervoor naar de directie waren gestapt, werd de leerkracht verboden om het gedicht nog in zijn lessen te gebruiken.

Bibliografie

Bronnen

Deelder, J.A. Lijf- en andere gedichten. Amsterdam: Bezige Bij, 1991.

Literatuur

“Leerkracht krijgt verbod om gedicht ‘Oh Kut’ te bespreken in de klas.” Het Nieuwsblad, 14.01.2017. Geraadpleegd 30.08.2017. Http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170113_02673738.