De Oude Wiking (Stijn Streuvels, 1931)

Stijn Streuvels en plagiaat… Twee keer kwam de naam van de Vlaamse auteur in opspraak.

Een eerste keer na de publicatie van De Oude Wiking. Streuvels publiceerde dit boek in 1931 onder eigen naam. Al snel bleek het een vertaling van een hoofdstuk uit  Le Livre des Vikings van Guyot en Wegener (1924). Na de ontdekking van dit plagiaat beloofde Streuvels in een latere editie een bronvermelding toe te voegen. Een tweede editie is echter nooit verschenen.

Ook delen uit Streuvels Prutske’s vertelselboek uit 1935 zijn letterlijk gekopieerd van het boek Oude kindervertelsels in den Brugschen tongval van Adolf Lootens. Dit was een sprookjesbundel die voor het eerst werd gepubliceerd in 1868 en later herdrukt in 1939. Onder meer door deze herdruk ontdekte men het plagiaat van Streuvels.  Het bleek goed voor een literaire rel en veel aandacht voor het boek van Streuvels. Prutske’s vertelselboek werd uiteindelijk zesmaal herdrukt. Streuvels werd niet vervolgd.

Streuvels, Stijn, en Jozef Cantré. De Oude Wiking. Hilversum: Brand, 1931.

Guyot, Charles, Einar Wegener, en Gerda Marie Fredrikke Gottlieb Wegener. Le Livre Des Vikings: D’après Les Anciennes Sagas. Treizième édition Paris: H. Piazza, 1924.

Streuvels, Stijn, en Gerard Baksteen. Prutske’s Vertelselboek. Brugge: Desclée De Brouwer, n.d.

Lootens, Adolphe, Eusèbe Feys, en René De Pauw. Oude Kindervertelsels In Den Brugschen Tongval. Brugge: De Reyghere, 1939.

Frank Hellemans. “5 gevallen van (vermeend) plagiaat in de literatuur.” Knack. Geraadpleegd 01.08.2017. Http://www.knack.be/nieuws/boeken/5-gevallen-van-vermeend-plagiaat-in-de-literatuur/article-normal-527311.html.

Thiers, Paul. “Stijn Streuvels volgens Hedwig Speliers.” In Streuvels en zijn biografen (Jaarboek IV van het Stijn Streuvels Genootschap), uitgegeven door Piet Thomas, 133-91. Lannoo: Tielt, 2000.

Van Bork, G.J. en P.J. Verkruijsse. “Streuvels, Stijn.” In De Nederlandse en Vlaamse auteurs van middeleeuwen tot heden met inbegrip van de Friese auteurs, 548-50. Weesp: De Haan, 1985.