De negerhut van oom Tom (Harriet Beecher Stowe, 1852)

De negerhut van oom Tom gold  als een bevrijdingssymbool tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865). In de loop van de 20ste eeuw werd het steeds vaker bekritiseerd omwille van de racistische stereotypen.

Gedurende de Amerikaanse Burgeroorlog had de roman een enorme invloed op de publieke opinie. Stowe was de eerste auteur die revolutionaire ideeën over zwarten openlijk in een roman formuleerde. Zo poneert Stowe onder meer dat zwarten evenveel kunnen als blanken. Daarnaast slaagde Stowe er in om met haar personage ‘oom Tom’ medelijden en schuldgevoelens op te wekken bij de lezers.

Maar de receptie van het boek veranderde tijdens de tweede helft van de 20ste eeuw. De negerhut van oom Tom werd niet langer als een emancipatiesymbool gezien, maar als een racistisch boek waarbij zwarten worden uitgebeeld als kinderen die heropgevoed moeten worden. ‘Uncle Tom’ werd zelfs een scheldwoord voor een beleefde Afro-Amerikaan die zich gedienstig opstelt en zich door een blanke laat vernederen.

Als we De negerhut van oom Tom vanuit een hedendaags perspectief benaderen, is het boek inderdaad racistisch: het houdt stereotypen in stand. Onder meer het woord ‘neger’ zorgt ervoor dat het boek door zwarte mensen als beledigend ervaren wordt. In de loop van de 20ste eeuw werd het woord ‘neger’ dan ook uit de titel van het boek verwijderd. Het boek is nu beschikbaar als De hut van oom Tom.

Beecher Stowe, Harriet, Nelly Weetjen en Edmond Van Offel. De negerhut van Oom Tom. Antwerpen: Opdebeek, 1932.

Beecher Stowe, Harriet. De hut van oom Tom. Houten: Van Goor, 2014.

Takken, Wilfred. “Oom Tom was geen Uncle Tom.” Nrc. 23.09.2005. Geraadpleegd 17.08.2017. Https://www.nrc.nl/nieuws/2005/09/23/oom-tom-was-geen-uncle-tom-10630348-a16704.

Pieterse, Jan Nederveen. Wit over zwart. Beelden van Afrika en zwarten in de westerse populaire cultuur. Amsterdam: Koninklijk Instituut voor de Tropen, 1990.