De neger die wit wilde zijn (Jo Otten, 1947)

Tijden veranderen. En gelukkig maar. Dit kinderboek uit 1947 toont goed aan waarom.

De titel en de cover spreken al boekdelen: stereotiep en denigrerend. Vandaag ondenkbaar. Iets meer dan een halve eeuw geleden doodnormaal. In het boek zelf wordt gespeeld met de tegenstelling tussen zwart (voorgesteld als vuil, zondig en slecht) en blank. Het is de zwarte die wit, schoon en goed wil worden. De zwarten worden in het boek voorgesteld als grote kinderen die door blanken moeten opgevoed worden.

Voor de hedendaagse lezer is de koloniale geest die in het boek rondwaart, ronduit schokkend. Maar misschien ook leerzaam. Het boek toont indirect dat stereotiepe beeldvorming niet zo onschuldig is als ze soms lijkt.

Otten, Johannes Franciscus. De neger die wit wilde zijn. Bussum: F.G. Kroonder, 1947.

Pieterse, Jan Nederveen. Wit over zwart. Beelden van Afrika en zwarten in de westerse populaire cultuur. Amsterdam: Koninklijk Instituut voor de Tropen, 1990.

Takken, Wilfred. “Oom Tom was geen Uncle Tom.” Nrc. 23.09.2005. Geraadpleegd 17.08.2017. Https://www.nrc.nl/nieuws/2005/09/23/oom-tom-was-geen-uncle-tom-10630348-a167045.