De kamer hiernaast (Dimitri Verhulst, 2009)

Echte mensen gebruiken als personages, het is een bekend literair procedé. Dimitri Verhulst werd hiervoor wel al tweemaal voor de rechtbank gedaagd. Een eerste in 1999 omwille van zijn roman De kamer hiernaast: Dimitri Verhulst werd gedagvaard door zijn eigen moeder die zich meende te herkennen in het personage van Nicole, de “waanzinnige, dikke moeder”. De moeder van Verhulst voelde zich gekwetst en eiste een schadevergoeding voor elk boek dat werd verkocht. De rechter oordeelde dat het dwingende karakter van de zaak niet relevant was aangezien de moeder pas klacht maanden na publicatie van het boek klacht had neergelegd. In afwachting van uitspraak kon het boek dus verder verkocht worden. Toch paste Verhulst de inhoud van het boek aan in de hoop tot een minnelijke schikking te komen. Verhulst werd uiteindelijk vrijgesproken.

Een tweede aanklacht werd in 2005 ingediend naar aanleiding van Aalst. Deze toneeltekst vertelt het verhaal van een dubbele kindermoord en combineert feiten en fictie. Volgens de veroordeelde daderes berustte het echter te veel op de realiteit waardoor het toneelstuk haar voorwaardelijke invrijheidstelling en re-integratie in de maatschappij belemmerde. Opnieuw won Dimitri Verhulst de zaak.

Verhulst, Dimitri. De Kamer Hiernaast. Amsterdam: Contact, 1999.

“Veertig jaar censuur en processen in België: ‘We leven toch in een vrij land’.” De Morgen. 27.12.2006.