De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten (Guy Bouten, 2015)

De Bende van Nijvel teisterde België in de jaren ’80 met een reeks gewelddadige en bloedige overvallen op grootwarenhuizen. De overval op een vestiging van Delhaize in Aalst (1985) vormde een triest dieptepunt: er vielen acht slachtoffers te betreuren. De daders en hun motieven zijn tot op heden niet gekend. Dit geeft aanleiding tot allerlei speculaties en complottheorieën. Zo stelt Guy Bouten de Bende van Nijvel als een ‘gewone’ groep criminelen in vraag en suggereert hij dat de bende gestuurd werd vanuit een verdoken (politiek) netwerk. Bouten schreef in totaal twee boeken over het complot achter de Bende van Nijvel.

Robert Beijer daagde Guy Bouten voor de rechter. De auteur had Robert Beyer openlijk beschuldigd lid te zijn van de Bende van Nijvel. Robert Beijer eiste een schadevergoeding maar ving bot: Guy Bouten werd vrijgesproken. Volgens de rechtbank had Guy Bouten namelijk niet de  opzettelijk de bedoeling om Beijer schade te berokkenen en had de auteur zijn beschuldiging geformuleerd op basis van jarenlang onderzoek in de materie.

Bibliografie

Bronnen

Bouten, Guy. De bende van Nijvel en de CIA. Leuven: Van Halewyck, 2011.

Bouten, Guy. De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten. Leuven: Vanhalewyck, 2015.

Literatuur

Redactie. “Bende-auteur Guy Bouten vrijgesproken van laster.” Het Laatste Nieuws. 18.10.2012. Geraadpleegd 17.08.2017. Http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1519726/2012/10/18/Bende-auteur-Guy-Bouten-vrijgesproken-van-laster.dhtml.

Bomert, Dr. H.W. Recensie van De Bende van Nijvel: verraad, manipulatie, geheime diensten, door Guy Bouten. Https://www.bol.com/nl/p/de-bende-van-nijvel/9200000040108217/?suggestionType=suggestedsearch.