And tango makes three (Justin Richardson en Peter Parnell, 2005)

And tango makes three is een kinderboek dat al verschillende keren op de lijst van “the most frequently challenged books” van de American Library Association (ALA)  terecht kwam.  Hoewel And tango makes three op het eerste zicht een onschuldig verhaal voor kinderen lijkt, lokte het toch heel wat controverse uit.  Het verhaal gaat over twee homoseksuele pinguïns die samen een babypinguïn ‘adopteren’. Het boek zou omwille van zijn homoseksuele inhoud volgens geschokte ouders ongeschikt zijn voor de voorgeschreven doelgroep van ‘3-5 jaar’.

Ten gevolge van deze kritiek uit conservatieve en religieuze hoek verwijderden heel wat Amerikaanse bibliotheken het boek uit hun collectie.

Richardson, Justin en Peter Parnell. And tango makes three. New York: Simon & Schuster books for Young Readers, 2005.

Lea, Richard. “March of the penguin protesters.” The Guardian. 23.05.2007. Https://www.theguardian.com/books/2007/may/23/booksforchildrenandteenagers.richardlea.

“”And Tango Makes Three” waddles its way back tot the number one slot as America’s most frequently challenged book.” ALA. Geraadpleegd 8.8.2017. Http://www.ala.org/news/press-releases/2011/04/and-tango-makes-three-waddles-its-way-back-number-one-slot-america%E2%80%99s-most.

“Frequently Challenged Books.” ALA. Geraadpleegd 8.8.2017. Http://www.ala.org/advocacy/bbooks/frequentlychallengedbooks.

“And tango makes three.” De Bib: het leven van A tot Z. Geraadpleegd 8.8.2017. Http://zoeken.bibliotheek.be/detail/Justin-Richardson/And-tango-makes-three/Boek/?itemid=%7Clibrary%2Fmarc%2Fvlacc%7C9582694.