Oki en Doki bij de nikkers (Henri Arnoldus, 1957)

Ook de evolutie van de strips van Oki en Doki tonen duidelijk een mentaliteitswijziging. Zestig jaar geleden verscheen het kinderboek Oki en Doki bij de nikkers (1957) van de Nederlandse leraar Henri Arnoldus. De ‘nikkers’ worden in de strip als dom en als kannibalen voorgesteld. De cover van de eerste uitgave spreekt boekdelen. In de jaren 1950 keek echter niemand op van dergelijke kinderboekjes, ze werden als ‘normaal’ ervaren.

In het begin van de jaren 1970 deed er zich een eerste mentaliteitswijziging voor. Er verschenen publicaties over racisme in kinder- en schoolboeken en men besliste dat de term ‘nikker’ niet meer door de beugel kon. Vervolgens kreeg de strip een nieuwe titel mee: van Oki en Doki bij de nikkers (1957) naar Oki en Doki bij de negers (1971).  De racistische cover bleef behouden. Hiermee was het probleem natuurlijk niet opgelost.

Net zoals het woord ‘nikker’ heeft ook ‘neger’ een negatieve geladenheid. Een tweede titelwijziging werd doorgevoerd in 1982. De strip werd nu getransformeerd naar Oki en Doki op een eiland. De cover met de ‘mensetende nikkers’ werd vervangen door een meer neutrale afbeelding.

Arnoldus, Henri en Carol Voges. Oki en Doki bij de nikkers. Appeldoorn: Eekhoorn, 1957.

Arnoldus, Henri en Carol Voges. Oki en Doki bij de negers. Appeldoorn: Eekhoorn, 1971.

Arnoldus, Henri en Carol Voges. Oki en Doki op een eiland. Amersfoort: De Eekhoorn, 1982.

Visser, Yuri.  “Oki en Doki bij de nikkers. Dingen veranderen, alleen duurt het soms wel even…” Historiek. Geraadpleegd 11.09.2017. Https://historiek.net/oki-en-doki-bij-de-nikkers/65548/.

Özdil, Zihni. Nederland mijn vaderland. Amsterdam: De Bezige Bij, 2015.