Het Groote Negerboek (Willy Schermelé, 1932)

Willy Schermelé was een Nederlandse journaliste, tekenares en schrijfster die leefde van 1904 tot 1995. Schermelé staat vooral gekend om de reeks kinderboekjes die ze publiceerde, waarbij ze zowel de teksten als de prenten verzorgde. In 1932 bracht Schermelé Het groote negerboek uit, een kinderboek met “nikkertjes omdat kinderen daar nu eenmaal belangstelling voor hebben.” In die tijd verschenen er wel meer van dit soort boeken. Typisch is dat de zwarte personages in het boek domme, oneerlijke of andere onaangename karaktertrekken hebben. Ze zijn ‘wilden’. Een recensie uit die periode toont aan dat weinigen deze stereotypering opmerkten. De recensent keurt af dat Schermelé het Negerland had uitgebreid tot de Stille Zuidzee en Nieuw-Guinea.

Bibliografie

Bronnen

Schermelé, Wilhelmina. Het groote negerboek: oorspronkelijke en bewerkte verhalen, sprookjes, fabels, versjes, grapjes, enz. Amsterdam: Van Holkema & Warendorf, 1932.

Literatuur

Duijix, Toin en Joke Linders. De Goede Kameraad. Honderd jaar kinderboeken. Houten: Van Holkema en Warendorf, 1991.